fbpx
هجرة العمالة الماهرة – Federal Skilled Immigration

الهجرة إلى كندا (الجزء الأول) | هجرة العمالة الماهرة – Federal Skilled Immigration

الحقيقة البوست ده مؤجل من زمان. يمكن من 8 أو 9 شهور فاتوا. كنت ساعتها في عز المعمعة بتاعت الورق والتقديم والبحث والقراية وكدة. وكان كثير من أصدقائي في الشغل اللي كانوا عارفين الموضوع بييجوا يسألوني في حاجات ليها علاقة بالموضوع, لكن كان أغلب الناس بتقف عند حتة السؤال دي وخلاص. وكذا حد كان مش مصدق اني ماشي في الموضوع لوحدي من غير محامي وكنت ساعات بحس من الأسئلة انه حاسس اني مخبي حاجة, وكنت بعديها.

جالي ساعتها خاطر كدة اني أكتب على موقع العرب في اوروبا أشرح فيه الموضوع عشان اللي حابب يستفيد, وبعدين رجعت في كلامي. قلت اني لو كتبت كلام كثير وبعد كدة معرفتش أهاجر الكلام هيفقد مصداقيته, وهيبقى شكلي وحش.

المهم, أول أما ربنا أراد ان الموضوع يتم والناس معايا في الشغل ابتدت تعرف, تحولت فجأة لنجم سينمائي .. الناس كلها عايزة تسلم عليا وتصاحبني وتهزر معايا, وبقيت حتى لما بستظرف أو أقول نكتة بايخة, الناس بتضحك

وفجأة بقيت أعمل “ندوات” يومية أشرح فيها لناس كثير أعرفهم ومعرفهمش يبتدوا ازاي ويعملوا ايه ويحضروا ورق ايه ويقدموا امتى والصعوبات اللي ممكن تواجههم ايه هيا إلى آخره .. وحسيت ساعتها ان كلامي بقى ليه قوة الصخر. اللي بقوله محدش بيعيده ورايا. الإجابة اللي بجاوبها على أي سؤال محدش بيشكك فيها. والأهم اني تأكدت ان الكلام من غير فعل ملوش قيمة .. الناس عايزة تشوف example قدامها عشان تصدق.

لحد النهاردة الناس بتكلمني وأنا في كندا كل يوم تقريبا عشان تسألني عن الموضوع ده. وأنا أول شهر هنا بصراحة مكنتش رايق أكتب البوست ده لأني كنت متأكد انه هيبقى طويل ومحتاج تركيز مني. لكن الحمد لله جه الوقت.

خلينا نتفق على حاجة. الموضوع سهل وصعب. صعب لو انت مش مركز ومش مديله الأهمية الكافية في حياتك. عشان تهاجر لازم الموضوع ده ياخد حيز كبير من تفكيرك ومن وقتك ومن حياتك.لازم يكون عندك motive قوي جدا انك تهاجر. مش انك سمعت ان واحد عرف يهاجر ف الله بقى أنا كمان عايز أهاجر. الكلام ده أنا كنت بقوله لبعض الناس من اللي كانت بتيجي تتكلم معايا في الموضوع ده. كنت بقوله انت جاي تفعص في البضاعة. انت معندكش رغبة حقيقية نابعة من أسباب منطقية للهجرة. يعني مثلا من ضمن الناس حد أكون أنا اتكلمت معاه قبل كدة أيام لما كنت لسة في الأول وقاللي انه مش بيفكر في الهجرة وانه ميقدرش يسيب مصر وكدة, وفجأة لما عرف اني مهاجر خلاص اهتم بالموضوع.

أنا كنت عايش على الموضوع ده بس في حياتي. عمري في حياتي ما اديت أهمية لأي حاجة قد اني عايز أمشي. اللي يعرفوني كويس من زمان, يعرفوا اني عقلاني وواقعي وأحب أخطط كويس لأي حاجة وأعمل plan B عشان لو الخطة منجحتش. أول مرة في حياتي يبقى ردي على اللي بيسألني “ايه plan B بتاعتك لو الهجرة منفعتش ؟” اني مهاجر يعني مهاجر. أول مرة ميبقاش عندي plan B.

أول مرة في حياتي مفكرش في ال worst case scenario.

للدرجة دي أنا كنت motivated اني أمشي. أنا كنت “بذاكر” كندا حرفيا. متابع كل الصحف الكندية الكبيرة, وتابعت الانتخابات وقريت عن الأحزاب, والتكوينات العرقية لكندا, والحالة الاقتصادية أخبارها ايه, وكل مقاطعة على حدة اقتصادها عامل ازاي وايه عيوبها ومميزاتها وتكاليف المعيشة فيها ونسبة المهاجرين واللغات اللي بيتكلموها. ده طبعا غير اني كنت بقرأ كل حرف بيتكتب على الانترنت ليه علاقة بالهجرة وقوانين الهجرة. وكنت بدخل في ال forums اللي فيها ناس كنديين بيتكلموا عن كندا أوناس عايزة تهاجر أو ناس وصلت كندا فعلا عشان أحاول أفهم كل حاجة. كل ده أنا كنت بعمله وأنا مش ضامن أي حاجة …. كل ده وكان ممكن معرفش أهاجر.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

هذا الموقع يستخدم Akismet للحدّ من التعليقات المزعجة والغير مرغوبة. تعرّف على كيفية معالجة بيانات تعليقك.