الهجرة إلى كندا (الجزء الثاني)

الهجرة إلى كندا (الجزء الثاني)

بعتذر جدا جدا على التأخير ما بين نزول البوست الأول والثاني لكن الوقت ضيق جدا عندي. هبدأ علطول بأهم الأسئلة والموضوعات اللي الناس بعتتلي عليها. طبعا فيه حاجات أنا ممكن أكون مشفتهاش لكن أنا حاولت أجمع من كل اللي جالي على قد ما أقدر.

** انت متكلمتش عن Quebec خالص.
ده صحيح, لأن محافظة Quebec ليها نظام هجرة مختلف تماما عن باقي كندا. كأنها بلد تانية, وأنا مش ملم بتفاصيلها قوي فمحبتش أدخل في الموضوع. لكن كان ليا معاهم تجربة سيئة في الهجرة, فأخذت قرار إني مش هحرق جاز عليهم وقررت أركز مع ال Express Entry.

** ناس كثير سألت عن برامج الهجرة التانية, فده اللينك اللي تقدر تعرف منه بعد أما تجاوب على شوية أسئلة انت ممكن تيجي على أي برنامج هجرة:
http://www.cic.gc.ca/ctc-vac/getting-started.asp

** ال IELTS جينيرال ولا أكاديميك؟
General. ال جينيرال هوة المطلوب دائما في أي مشروع هجرة – على الأقل أنا أعرف كندا وأستراليا ونيوزيلندا – وال أكاديميك دائما مطلوب للدراسة.

** مصاريف الهجرة كام؟
• امتحان اللغة (حسب الامتحان انجليزي أو فرنساوي والرسوم المقررة من الجهة المختصة وقتها)
• ال credentials assessment (حسب الجهة اللي هتختارها وحسب سعر الدولار الكندي في وقت المعادلة – الدفع بالدولار الكندي)
• الترجمة وال certification بتاعت الورق (حسب السعر ساعة الترجمة)
• رسوم الهجرة (حسب عدد أفراد الأسرة – الدفع بالدولار الكندي)

زي ما انتم شايفين, مفيش رقم ثابت. بس هيا دي الحاجات اللي هتدفع فيها. كل حاجة من اللي فوق ليها موقع/مواقع تقدر تعرف منها التفاصيل. أنا قلت على أول 3 حاجات في المقال الأول, وبالنسبة لرسوم الهجرة فكانت لأسرة من 3 أفراد 2230 دولار كندي متقسمة كالتالي:
Permanent Resident Application Fee – Main Applicant: $550
Right of Permanent Residence Fee – Main Applicant: $490
Permanent Resident Application Fee – Spouse: $550
Right of Permanent Residence Fee – Spouse: $490
Permanent Resident Application Fee – Child: $150
عموما, ممكن تتابع أي مصاريف متعلقة بالهجرة أو الجنسية من هنا:
http://www.cic.gc.ca/english/information/fees/fees.asp#rprf

** إزاي ممكن أدفع بال credit card بعد ال limits اللي كل البنوك حاطاها في مصر؟
الحقيقة معرفش لأني دفعت كل حاجة قبل ال limits دي متتحط. لكن ممكن تخلي واحد صاحبك أو قريبك عايش برة يدفعلك بال credit card بتاعته وانت تبقى تديله فلوسه cash. معرفش طريقة تانية.

** الموضوع كله ياخد وقت قد ايه؟
لو انت جاهز وورقك مفيهوش مشاكل وجبت ال nomination في وقت معقول, الموضوع يخلص من 6 شهور ل 10 شهور .

** الفلوس المطلوبة عشان ال bank statement والفترة الأولى في كندا.
http://www.cic.gc.ca/english/immigrate/skilled/funds.asp

اقروا الكلام ده عشان طبعا كل الناس هتسألني: “وأنا أجيب الفلوس دي منين؟”
https://get2canada.wordpress.com/advice-on-proof-of-funds/

الراجل ده بيقولك ممكن شقتك أو بيتك اللي باسمك ينفع ك Proof of Funds. لكن طبعا لو الفلوس مش سايلة فإنت وحظك. القرار في يد ال visa office اللي هيبقى شغال على ال فايل بتاعك. ده كلامه:
(…… or also look into selling assets to accrue adequate funding. Some visa offices will also accept equity in property as proof of funds so if you own a house you can provide 3 valuations and a mortgage letter as part or all of your proof of funding)

الحقيقة ده أكثر سؤال بتسأله ودايما إجابتي: معرفش. معرفش لو حد مش معاه المبلغ كاش في البنك ممكن يعمل ايه, وهل اثبات ان فيه حاجات أكثر من المبلغ ده بإسمه ممكن يبيعها لو جاله هجرة ينفع ولا لأ. وعلى قد ما دورت على الانترنت مش لاقي إجابة أكيدة من على الويبسايت الرسمي بتاع الحكومة مثلا..

استنتاجي الشخصي (مش شرط يبقى صح), انه ينفع ميبقاش معاك الفلوس دي في الأول. ليه بقول كدة؟ عشان أكبر شركة هجرة كندية – Campell Cohen – عاملين على الويبسايت بتاعهم http://www.canadavisa.com/ free assessment للهجرة, وفي الحتة بتاعت الفلوس, مش حاطط السؤال زي ما الحكومة الكندية حاطاه. هما بيسألوك عن ال Net Worth بتاعك. وببساطة, ال Net Worth هو قيمة كل ما تملكه أنت و زوجتك من أموال في البنك مضافا إليها قيمة أي أصول باسمكم (عقارات, سيارات, شهادات استثمار …إلخ) ناقص أي ديون عليكم (قروض, credit cards …إلخ). الرقم النهائي بتاع كل ما تملك مخصوم منه كل اللي عليك من ديون هو ال Net Worth.

الحاجة الثانية اللي بترجح الاستنتاج ده, اني كنت بتكلم مع صديق وقاللي انه بعد الرجوع لأكبر مكتب هجرة لكندا موجود في مصر, موضوع ال Net Worth ده هوة اللي بيفرق, ومش شرط المبلغ يكون كاش في البنك.

** شهادات الخبرة شكلها إزاي؟
ملهاش فورمة ثابتة. كل محافظة ممكن تطلب منك شوية معلومات تبقى موجودة في شهادة الخبرة بتاعتك. لما تحط عينك على المحافظة اللي عايزاك, هتلاقي عندهم documents checklist و application guide بيوضحوا فيه بالتفصيل كل حاجة.
أما على مستوى الحكومة الفدرالية – كندا – فشهادات الخبرة بتبقى كالتالي:
1- كل job title في ورقة لوحده.
2- فيها اسمك بالكامل والتاريخ اللي ابتديت وأنهيت فيه الشغلانة دي.
3- اسم الشركة واسم ال team أو الإدارة اللي اشتغلت فيها.
4- ال main duties بتاعتك في الشغلانة.
5- ممضية من مديرك المباشر أو حد من ال HR.
6- سواء مديرك أو ال HR اللي ماضي,لازم يكون فيه contact information. اسم الراجل, مسماه الوظيفي, رقم تليفونه, ال email بتاعه.
7- الكلام ده كله يبقى مطبوع على ال letter head بتاعت الشركة. اللي عليها logo الشركة من فوق, وعنوان الشركة وأرقام تليفوناتها وال email بتاعها من تحت.

** ليه كندا مش أستراليا أو نيوزيلندا؟
السؤال ده اتسألته كثير قوي رغم اني بستغربه. ردي على أحد الإخوة كان التالي: “احنا مصريين أو عرب. مش انجليز أو أمريكان فبنختار عايزين نعيش فين. رفاهية الاختيار مش عندك. انت واحد عايز “يلحق” يمشي من بلد اقتصادها واقع والباسبور بتاعك ملوش لازمة في أي حتة محترمة في العالم. الموضوع بالنسبة لينا “المتاح” ايه. والمتاح يعني شغلك مطلوب فين. الحتة اللي شغلك مطلوب فيها أكثر احتمالات الهجرة الناجحة ليها أكثر. أيا كانت بقة. أستراليا, كندا, نيوزيلندا, ألمانيا … كلها دول بتحترم الانسان ولو اشتغلت في أي واحدة فيهم غالبا هتبقى مبسوط”.

** لازم أقعد فترة قد ايه في المقاطعة لو جالي ترشيح منها؟
بالرجوع لل Canadian Charter of Rights and Freedoms انت من حقك تتحرك في أي حتة جوة كندا. لكن, متنساش انك بتمضي على وثيقة والمحافظة بتعملك nomination بتقول ان نيتك تقيم في المحافظة دي. فمن باب العرفان بالجميل للمحافظة اللي لولاها مكنتش جيت كندا, لازم تحاول بكل طاقتك انك تلاقي شغل وتستقر في المحافظة على قد ما تقدر. لو مفيش شغل وجالك job offer كويس من برة المحافظة – بعد ماتكون انت حاولت – مفيش مشكلة. اقرو المقالين دول عن الموضوع:
http://www.immigrationcoach.ca/provincial-nominee-moving-t…/

http://immigration.ca/…/168-mobility-rights-of-canadian-per…

وده ال Canadian Charter of Rights and Freedoms:
http://laws-lois.justice.gc.ca/eng/Const/page-15.html

** مين يبقى ال main applicant لو الزوجين جامدين و eligible ؟
في الحالة دي رأيي ان ال main applicant يبقى اللي فرصته أحسن انه يعرف يجيب nomination. بمعنى انهم يشوفوا مين فيهم شغلانته مطلوبة في ولايات أكثر وهوة ده اللي يقدم.
جالي هنا سؤال بيقول, ينفع أنا وجوزي نبقى main applicants؟ الإجابة: لأ. واحد فيكوا بس هو ال main والتاني secondary ويتحدد بناء على الكلام المكتوب فوق.

** الناس اللي المهن بتاعتها في Skill Level C or D تعمل ايه؟
http://www.cic.gc.ca/english/immigrate/skilled/noc.asp

** هل بحتاج أعمل credentials assessment لكل الشهادات اللي أخدتها؟
لأ مش لازم. لكن لو حابب تعمل كدة انت حر. لكن العادي انك تبعت آخر شهادة بس أيا كانت. دي اللي هتاخد عليها ال points. يعني لو حضرتك خريج جامعة, يبقى تبعت شهادة الجامعة فقط (مش الثانوية العامة) وهكذا.
لو من مصر, أعتقد أغلبنا معاه الشهادة المؤقتة – قليل اللي معاه الكرتون الكبيرة – والمؤقتة كافية جدا. دي اللي هترجمها مع بيان الدرجات وتبعتها.

كل حاجة عن الجهات اللي بتعمل credentials assessment قبل ما تيجي كندا – بما فيهم الجهات المختصة بالأطباء والصيادلة – تعرفها من هنا:
http://www.cic.gc.ca/engli…/immigrate/skilled/assessment.asp

** هل لازم الجامعة هي اللي تبعت الورق لجهة المعادلة؟
الحقيقة ده اللي لسة مكتوب على الويبسايت بتاع WES مثلا, وده اللي كان موجود أيام لما أنا قدمت. لكن هما سهلوا الموضوع دلوقتي وبقة ممكن انت اللي تبعت الحاجة بتاعتك. الكلام ده وشكل الظرف موجود هنا:
http://nr1.s3.amazonaws.com/…/Sample%20Sealed%20Envelope.pdf

طبعا من مصر مستحيل الجامعة تبعتلك هيا حاجة لبرة, فأنا رحت الجامعة وخليتهم يدوني الورق اللي أنا عايزه – بيان الدرجات وشهادة التخرج – واشتريت من الجامعة ظرف كبير عليه ال logo بتاع الجامعة والعنوان وكدة, وحطيت الحاجة جوة الظرف وقفلته, وخليت الموظفة المختصة تختملي على مكان قفل الظرف, وبعدين عديت على نائب رئيس الجامعة – طبعا ممكن العميد أو حتى موظف في شؤون الطلبة – وطلبت منه يمضيلي على مكان قفل الظرف. وبعت الحاجة وقلت أنا وحظي بقة وقبلوها الحمد لله. باختصار, أنا عملت اللي WES بقت تسمح بيه دلوقتي عادي.

Regulated Vs. Non Regulated Occupations
كندا مقسمة المهن لأحد نوعين:
1-Regulated
دي المهن اللي محتاجة معادلة ومذاكرة وامتحان ورخصة قبل السماح بمزاولتها في كندا. زي الأطباء والمحامين والمهندسين … إلخ. وممكن تبقى regulated في مقاطعة وفي مقاطعة تانية non regulated. الموضوع كبير.
هنا حضرتك هتعمل ال credentials assessment زي كل الناس عادي قبل ما تقدم على الهجرة.
وبعد لما ان شاء الله تنور في كندا هتعمل بقة معادلة مع الجهة المختصة ولازم تاخد ترخيص بمزاولة المهنة عشان تعرف تبتدي شغل..

2-Non Regulated
أغلب المهن في كندا بتقع تحت الشريحة دي, وأشهرها شغل ال IT كله, وده مبيحتاجش يعمل حاجة ويقدر يشتغل أول لما ييجي.
هنا حضرتك بتعمل ال credentials assessment بس قبل ما تيجي, وبعد أما تيجي تقدر تشتغل علطول.

أعرف منين مهنتي تحت أي تصنيف ومحتاج أعمل ايه بالضبط؟ من هنا:
http://cicic.ca/…/Find-out-if-your-occupation-…/index.canada

** ازاي ممكن تاخد والدك أو والدتك معاك. أو تبعتلهم ييجو بعد أما توصل كندا.
انت ممكن تحط والدك أو والدتك معاك في ال application من الأول وتدفعله فلوس الهجرة وكل حاجة. طيب ليه ناس كثير مش بتعمل كدة؟
لأن في المراحل المتقدمة, الحكومة الكندية هتطلب من حضرتك كشف طبي كامل على كل من هو موجود في ال application. يعني حضرتك وزوجتك وأولادك ووالدك أو والدتك لو اخترت انك تحطه معاكوا من الأول. أي حد في ال applicationعنده لا قدر مرض بتعتبره الحكومة خطر على الصحة العامة في كندا (معدي) أو مرض مزمن وحالة غير مستقرة مما سيضع حمل على الحكومة الكندية للتكفل بالعلاج, ال application كله بيترفض بكل الناس اللي فيه.

عشان كدة, الناس بتطلع لوحدها الأول أو مع أسرتها الصغيرة, وبعدين يقدم للأب أو الأم أو الجد أو الجدة على حاجة من ثلاثة:

1- Sponsorship Visa
http://www.cic.gc.ca/english/immigrate/sponsor/parents.asp

2- Parent and Grandparent Super Visa
http://www.cic.gc.ca/english/visit/supervisa-who.asp

3- Visitor Visa
http://www.cic.gc.ca/english/visit/apply-how.asp

وده الفرق بين ال Super Visa و ال Visitor Visa
http://www.cic.gc.ca/english/helpcentre/answer.asp…

** إزاي ممكن أعلي ال CRS Score بتاعي؟
طبعا ممكن تعلي ال score بتاعك بإنك تمتحن امتحان اللغة تاني وتجيب score أعلى.ولو حد صغير في السن ولسة قدامه كذا سنة ممكن كمان يعمل ماجستير. بس عن تجربة, الأفضل انك تسعى في ال nomination لو نتيجة الامتحان مش هتعليك عن ال 400 نقطة.
بمعنى, لو واحد مثلا جايب 320 ولو امتحن لغة تاني هيبقى 360. ده ميمتحنش تاني. ده يسعى في ال nomination علطول. أنا شخصيا كنت جايب 345 ومدخلتش أمتحن تاني, وجالي الحمد لله nomination من Saskatchewan.

لكن لو حد مثلا جايب 380, وبعد امتحان لغة بدرجات أحسن هيبقى 420, فيمتحن تاني لأن فيه محافظة Ontario مثلا – اللي فيها Toronto و Ottawa – بتبص على الناس اللي جايبة فوق ال 400 وبتعملهم nomination من غير ميقدمولها. فبكدة يبقى بعد أما تخلص امتحان اللغة وتبتدي تجري على ال nomination, عندك أقوى محافظة كمان هي اللي بتبص على الناس اللي زيك وبتختار منهم. يعني بتعلي فرصك.

** عايز أعرف كل حاجة عن ال Permanent Residence والمدة بتاعتها وشروطها.
http://www.cic.gc.ca/english/newcomers/about-pr.asp

** أنا امتى بالضبط ببقى Permanent Resident؟
أول لما تنزل في المطار في كندا. فيه اجراءات هتخلصها في المطار مع موظف في إدارة الهجرة, وعلى أساسها بيديك ال Permanent Residence. وبياخد منك العنوان اللي هتبقى فيه في كندا عشان يبعتولك ال PR Card عليه.

** طب لو أنا اتعملي nomination من أي محافظة, لكن أول نزول ليا في كندا كان في مطار Toronto, Ontario مثلا. بخلص اجراءات الإقامة فين وهل أقدر أدخل تورونتو ولا لأ.
حضرتك بتخلص الإجراءات في أول مطار تنزل فيه. وطالما خلصت الإجراءات, يعني انت بقيت permanent resident خلاص وتقدر تروح أي حتة. مثلا, انت اتعملك nomination من Alberta, بس انت جاي من مصر فأول نزول ليك هيبقى في تورونتو. لو حابب تشوف تورونتو الأول بما أنك فيها, ممكن تحجز فترة في أوتيل مثلا في تورونتو أو تنزل عند حد من قرايبك أو واحد صاحبك كفسحة وتخلي الطيارة اللي بعدها اللي رايحة Alberta بعدها بأسبوع.

** طب أحاول أهاجر الأول ولا أروح أدرس وبعدين أقدم على الهجرة من كندا؟
مفيش أي حاجة تخليك تيجي على دراسة الأول إلا لو جربت كل حاجة ومش عارف تهاجر. بمعنى, الدراسة دائما هي plan B. لأنك هتدفع فلوس كثير مصاريف دراسة وإقامة ومعيشة لمدة سنة أو سنتين, وبرضو مش ضامن انك تتقبل ك permanent resident.

** أنا متخرج من كلية لكن مجال عملي وخبرتي ملهمش علاقة بتخصصي الدراسي. أعمل ايه؟
ولا حاجة. انت بتاخد نقط على الدراسة لوحدها وعلى عدد سنين الخبرة لوحدها. مش مربوطين ببعض. قدم عادي جدا. وهتختار ال NOC Code بتاع المهنة اللي عندك فيها خبرة عملية. طبعا ده على مستوى الحكومة الفدرالية – حكومة كندا – لكن ممكن كل محافظة ساعة أما تدور على nomination يبقى ليها شروط مختلفة. اتأكد من ويبسايت المحافظة اللي عايزاك.
ملحوظة خارج السياق: أستراليا بتربط الإثنين ببعض.

** الفرق بين ال nomination وال job offer.
ال nomination هو ان محافظة في كندا عندها نقص في المهنة بتاعتك فبتساعدك انك تيجي كندا عشان تقيم فيها وبكدة ال نقص اللي عندها يقل. هما عندهم نقص لكن هو ملوش دعوة بيك لما بتيجي. انت اللي بتدور على شغل وسكن. ده اللي حصل معايا. مع العلم انه فيه immigrant serving organizations في كل محافظة ممكن تساعدك في كل حاجة انت محتاجها. عشان تعرفهم, ممكن تبص على ال لينك ده:
http://www.cic.gc.ca/english/newcomers/map/services.asp

ال job offer يعني بغض النظر عن المكان اللي انت رايحه عنده نقص في مهنتك ولا لأ, في employer نجح يقنع الحكومة الكندية انه محتاجك, وكدة انت رايح على شغل معين.

في محافظات معينة بتقولك أنا مش هعملك nomination إلا لو جبت عندي – في نفس المحافظة – job offer. دول تحلقلهم. لأن مفيش منطق من الطلب ده. لو أنا عرفت أجيب job offer في أي حتة في كندا يبقى ال points بتاعتي هتزيد 600 نقطة ومش محتاج المحافظة في حاجة.

لكن أغلب المحافظات بتعمل nomination عادي من غير متربطها ب job offer.

** ازاي أقدر أحول درجاتي من ال IELTS أو ال TEF ل CLB؟
http://www.cic.gc.ca/english/resources/…/language/charts.asp

** ازاي تأجر مكان للسكن وانت برة كندا؟
قدامك كذا طريقة:
• لو تعرف حد في المدينة اللي انت نازل فيها وظروفه تسمح انه يستضيفك الفترة الأولى يبقى ممتاز.
• تحجز online في فندق مثلا لمدة أول أسبوعين على ما تيجي وتروح تزور منظمة من اللي قلنا عليهم يساعدوك في الإيجار.
• تحجز شقة بال credit card من على موقع AirBnB.
• لو تعرف حد في المدينة اللي انت نازل فيها, ممكن تخليه يأجرلك شقة باسمه. دور انت من على المواقع دي, وحط عينك على كذا شقة, وخلي صاحبك يبص عليهم ويخلص في واحدة.
http://www.kijiji.ca/
http://www.craigslist.org/about/sites
https://4rent.ca/
http://www.rentseeker.ca/

** ال validity period بتاعت كل حاجة.
• امتحان اللغة: 2 سنة
• ال Express Entry Profile: 1 سنة
• المعادلة من WES: 5 سنين
• ال Permanent Residence: 5 سنين

** ليه ال Job Offer من برة كندا صعب؟
عشان الجهة اللي هتبقى عايزة تديك job offer وحضرتك برة كندا لازم تعمل حجة اسمها Labour Market Impact Assessment (LMIA) وتقدمه للحكومة.
باختصار, ال assessment ده الهدف منه ان ال employer يثبت للحكومة انه مش لاقي حد بال skills بتاعتك جوة كندا. لازم يثبت ان مفيش Canadian resident أو Canadian citizen يقدر يعمل الشغلانة دي. وده طبعا صعب جدا جدا لأن 99.99% مننا بنشتغل في شغلانات في غيرنا مئات ان مكانش آلاف جوة كندا يعرفوا يعملوها.
فال employer بياخدها من قصيرها ومبيدخلش نفسه في الحوارات دي. طبعا أنا بتكلم هنا عن واحد برة كندا بيقدم على شغل في كندا. في حالة ثانية ان واحد بيشتغل في شركة برة كندا وليها فرع جوة كندا والشركة قررت تنقله لفرعها في كندا. دي حالة ثانية معنديش تفاصيلها.
واللي عايز يجرب يقدم على شغل في كندا, كثير جدا هيلاقي سؤال بيقول “هل انت عندك وضع قانوني يخليك تشتغل في كندا ؟” أول مل هتجاوب ب “لأ” هيعتذرلك انك مش eligible تقدم.

** لو ليا قريب في كندا, ده يساعدني أو يديني نقط أو أولوية؟
يديك نقط في الجزئية بتاعت ال eligibility بس اللي هي من 100 نقطة وحضرتك لازم تجيب على الأقل 67 عشان تبقى eligible. تديك هنا 5 نقط. وكمان في ال nomination فيه بعض المحافظات بتديك points أكثر لو ليك قريب عندهم. طبعا لما بنقول “قريب” فده مش معناه أي قريب. درجة القرابة بتلاقيها دايما متحددة حسب المحافظة. جوز بنت عم أبويا ده مش قريب.
أما بالنسبة للأولوية, فلأ. الأولوية في نظام الهجرة للي يقدر يجيب score أعلى.

** هوة لازم انجليزي أو لازم أكون بعرف أتعامل على الانترنت عشان أهاجر؟
عشان تهاجر عموما, أو تيجي دراسة طبعا لازم حد أدنى من اللغة. موضوع الانترنت ده لو انت هتشتغل على حاجتك لوحدك من غير محامي, فأكيد لازم تكون قوي في الانترنت. انت أصلا مش هتقابل ولا هتكلم بني آدم في الموضوع كله ولا هتروح سفارة. كل حاجة من على الانترنت.
لو هتمشي مع محامي, المفروض هوة اللي يعمل كل حاجة بالفلوس الكثير قوي اللي هيضربها منك.

** اللجوء في كندا.
http://www.cic.gc.ca/english/refugees/index.asp

** حضرتك جبت كام في ال IELTS وازاي بقيت قوي في الإنجليزي؟
امتحان ال IELTS بيتكون من 4 أجزاء:
Listening – Reading – Writing – Speaking
كل جزء من دول ال score بتاعه من 9
حضرتك عشان تبقى eligible تيجي ك Federal Skilled Worker لازم تكون جايب على الأقل 6 في كل جزء. أنا جبت 7, 7.5, 8, 8.5.
وموضوع ازاي بقيت قوي في الانجليزي ده مكانش شطارة مني, لأ ده أنا حظي حلو ان أبويا الله يرحمه دخلني مدرسة كويسة. غير اني كنت بشتغل في شركة كبيرة لمدة 10 سنين تقريبا ف التعامل في mails بالانجليزي طبعا. وأنا بحب القراءة جدا من صغري وبقرأ بالانجليزي كثير. مش لازم روايات. لأ مقالات من الصحف الأمريكية والبريطانية الكبرى, مقالات على LinkedIn بتتكلم عن البيزنس وحاجات كدة. وبحب السينما جدا وخصوصا انتاجات هوليوود طبعا. وبنزل الترجمة مع الأفلام بالانجليزي. ده بيعلمني كلمات جديدة غير ان كثر الفرجة على حاجات بلغة معينة بيخلي ودنك تتعود على ال accent وتبقى فاهم كل حاجة في الأغنية أو الفيلم.
دي نصيحتي لأي حد عايز يقوي اللغة: اتفرج واقرأ واسمع باللغة دي ولو لقيت مجال لممارسة اللغة وانك تتكلم يبقى ممتاز.

** هل فيه توثيق لأي ورق من الخارجية أومن أي جهة أخرى في مصر؟
الحمد لله, لأ. الوثائق الأصلية وترجماتها فقط.

** هل ينفع ال TOEFL بدل ال IELTS؟
لأ. كندا عايزين IELTS.

** ال list of occupations المطلوبة من كل ولاية ألاقيها فين؟
أنا نشرت مواقع الولايات كلها في البوست الأول, لكن واضح ان فيه ناس معرفتش توصل للمفيد. عموما, المفيد أهو:

Alberta
http://www.albertacanada.com/…/progra…/live-permanently.aspx

British Columbia
https://www.welcomebc.ca/Immigrate-to-B-C

Manitoba
http://www.immigratemanitoba.com/immigrate/

New Brunswick
http://www.welcomenb.ca/content/wel-bien/en/immigrating.html

Newfoundland & Labrador
http://www.nlpnp.ca/

Nova Scotia
http://novascotiaimmigration.com/move-here/

Ontario
http://www.ontarioimmigration.ca/en/pnp/index.htm

Prince Edward Island
http://www.opportunitiespei.ca/immigrating

Saskatchewan
http://www.saskatchewan.ca/…/saskatchewan…/apply-to-the-sinp

** اللي لسة متخرج يفكر في الهجرة ولا يستنى أما يجمع عدد سنين خبرة الأول؟
أنا رأيي يستنى شوية عشان يبقى ال score بتاعه أحسن, وعشان يقدر يجيب nomination. بس اللي لازم يعمله انه يستغل الوقت اللي عنده في انه يقوي نفسه في اللغة, ومن دلوقتي يحاول يشتغل ويبني خبرة عملية في مجال مطلوب في كندا أو في البلد اللي عايز يروحها.
الشباب الصغير في أوائل العشرينات اللي بيعرف المعلومات دي من دلوقتي عنده ميزة مش عند أغلبنا. الوقت … وانه لقى المعلومات اللي تفيده من بدري. يبقى عليه التخطيط السليم.

** لو عرفت أجيب عقد عمل – برة موضوع ال الهجرة خالص – ورحت كندا بفيزا عمل. ينفع بعد كدة أقدم على الهجرة من جوة كندا؟
أكيد طبعا ينفع. هتاخد شوية points حلوة على خبرتك جوة كندا لما تيجي تقدم على الهجرة. كل حاجة عن إذن العمل من هنا: http://www.cic.gc.ca/english/work/index.asp

** أنا عايش في بلد (X). أقدم ازاي وايه الخطوات؟
طريقة التقديم واحدة من أي بلد عربي. كلنا لازم نمتحن لغة ونعمل credentials assessment وبعد كدة نقدم عادي زي ما وضحت الخطوات في البوست الأول.

** لينكات تساعد الناس اللي خلصت كل حاجة بس لسة مجتش كندا وعايزين يعرفوا عما بعد ال landing

Start your life in Canada: http://www.cic.gc.ca/english/newcomers/live/index.asp

Living in Canada: http://www.cic.gc.ca/lctvac/english/index

Welcome to Canada: http://www.cic.gc.ca/…/resou…/publications/welcome/index.asp

Express Entry questions and answers
http://www.cic.gc.ca/…/departm…/media/notices/2014-12-01.asp

IELTS Resources
فيه المواقع اللي تحت دي, وممكن تزور ال British Council تشترك معاهم في كورس IELTS أو لو انت مستواك كويس اشتري منهم Exam Preparation.
http://www.ielts.org/
http://www.ieltsessentials.com/home.aspx
http://takeielts.britishcouncil.org/
http://www.ielts-blog.com/
http://www.ielts-exam.net/
http://www.ieltspractice.com/
http://www.cambridgeenglish.org/exams/ielts/

أنا كدة خلصت الجزء الثاني. معرفش هيبقى فيه تالت ولا لأ. لكن أنا لاحظت كام حاجة من ال feedback والأسئلة اللي جاتلي بعد أول بوست:

1- جالي أسئلة كثير من ناس واضح انها مقرتش البوست الأول لأن إجابات الأسئلة موجودة في البوست مباشرة. أنا ماجاوبتش على الأسئلة دي تاني هنا.

2- فيه ناس كثير عايزة تهاجر, بس مش عايزين يقروا “كل ده”. مش عارف أقول ايه. “كل ده” هو 1% من اللي ممكن تقراه لو انت واخد الموضوع جد.

3- جالي استشارات كثيرة عن حالات معينة وعايزين رأيي. أنا يا جماعة مش محامي هجرة. فعلا معنديش وقت أرد على حالة حالة. أنا رحلتي لسة مخلصتش وأغلب وقتي بدور فيه على شغل, لأن الاستقرار الحقيقي مش هييجي إلا بعد الشغل. أنا بديك المعلومات والمواقع اللي ممكن تجيب منها أي حاجة انت عايز تعرفها – ده لو مكنتش أنا جاوبتها في البوست مباشرة – وانت عليك الباقي. أنا بحاول أساعد الكل, فبقول كلام يفيد الكل, لكن مش هقدر أتكلم مع كل واحد. عذرا.

4- فيه أسئلة جاتلي عما بعد ال landing في كندا والمعيشة والشغل. الحقيقة أنا رأيي هنا هيكون قاصر ومبني على انطباعات أولية لأني مكملتش شهر ونص في البلد فمقدرش أحكم بثقة وعن معرفة. أنا لسة تايه في حاجات كثير هنا لكن الحلو ان كل يوم بتعلم حاجة جديدة.
لكن هقول رأيي في الهجرة بصفة عامة, هي أصعب خطوة أخدتها في حياتي. انت بتكسر ال comfort zone بتاعتك لأنك بتغير كل حاجة تعرفها في وقت واحد. بتقرر بمحض إرادتك انك تبتدي من الصفر في بلد جديدة مع ناس متعرفش عنهم حاجة وبيتكلموا لغة غير لغتك وثقافة غير ثقافتك. وبتسيب بيتك وأهلك وصحابك وقرايبك والأماكن اللي بتحب تخرج فيها والأكل اللي بتحبه وقنوات التليفزيزن اللي متعود عليها ودوريات كرة القدم والبطولات العربية والأوروبية اللي بحكم فرق التوقيت بتبقى انت غالبا في الشغل. تجربة محتاجة emotional وmental strength غير عاديين, لكن للأسف احنا كعرب مجبرين على الخطوة دي. لأن البديل انك تعيش عيشة غير آدمية في وطن لا يحترمك.

5- ناس كثير من جوة كندا بعتتلي بتعرض خدماتها وإنها تساعدني في الشغل, وده بيأكد ان العرب برة مش أغلبهم وحشين ولا حاجة زي الاعتقاد السائد. فيه شباب زي الورد وجدعان, وأنا هكلمهم واحد واحد 🙂

أخيرا, تمنياتي بالتوفيق للجميع, وأتمنى أشوف ناس منكم في كندا قريبا

تعليق 1

    اترك تعليقاً

    لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

    هذا الموقع يستخدم Akismet للحدّ من التعليقات المزعجة والغير مرغوبة. تعرّف على كيفية معالجة بيانات تعليقك.