الضرائب في المانيا

الضرائب في المانيا

Contents hide

بسم الله الرحمن الرحيم

 

موضوع الاقرار الضريبي او المحاسب الضريبي او الفلوس اللي بترجعلك من الضرايب في اخر السنة في ألمانيا: 

السيارة : لو عندك عربية في المانيا و شغال في المانيا…طبيب او غيرة… علي كل كيلو متر (كيلو رايح جاي بيتحسب كيلو واحد) بيتحسبلك 20 سنت..اضربهافي عدد الكيلومترات مسافة بيتك عن المستشفي و اضربها في عدد ايام السنة….بتاخد من الحكومة هذة الضريبة عند تقديمك للكشف الضريبي بعد كل عام…ترخيص العربية في التوف.

العمل: اي حاجة بتشتريها للشغل بترجعلك ضريبتها..لو اشتريت بالطو احتفظ بالفاتورة..او سابوة او بدلة عمليات….برنتر .طباعة يعني بتاخد بترجعلك ضرايبها..(اي حاجة للعمل) كمان تقديمك للجوداختر بتاع المعادلة…كل ده قدممة للمحاسب القانوني او لو انتا بتعرف تشتغل بالسي دي… لو في فترة مشتغلتش فيها تقولو عليها.

الزواج: لو انتا متجوز تغير الشريحة الضريبية لما مراتك تيجي المانيا..الي الشريحة الثالثة…هيا لازم تكون بالمانيا ترحوح تعمل انملدون + شهادة انكوا متجوزين من مكتب الاجانب..تروح الفاينانس امت..او مكتب المالية او الضرايب..بيديك ورقة تملاها و تقدم الاوراق اللي فاتت دي .. لكن مبتخدش فلوس الفترة اللي انتا كنت قاعد لواحدك فيها في المانيا بدون زوجتك(مادامت هيا غير اوروبية) مثال: انتا متجوز من سنتين….اشتغلت في المانيا من سنة…مراتك جت المانيا امبارح… مينفعش تقدم علي فلوس السنة اللي انتا كنت شغالها وهيا في مصر بالرغم من انك متزوج(مادام هيا غير اوروبية)

التأمين: لو انتا عامل تأمين محامي علي العمل..بترجعلك ضريبة.. لو عامل تامين عربية اجباري بيرجعل الجزء الاجباري منة..يعني الكاسكو ده مش بيرجعلك منة.. اللي عامل هوا اللي هيفهم النقطة دي.. لو عامل تأمين الكسور..اللي هوا انك كسرت حاجة ..بردو بيتقدم.

الشقة: او السكن: لو انتا عندك شقة و مأجرها و اشتريت حاجة للبيت ده…بترجعلك الضرايب.. معلومة مش متاكد منها: لو اشتريت بيت ..بترجعلك الضرايب.. سمعتها من ناس عايشين في المانيا اكتر من 10 سنين لكن مليش تجربة شخصية فيها. العمل في المسكن: لو عندك في البيت اكتر من أوضة..وعملت اوضة مكتب ليك عشان تتابع فية شغلك..واشتريت للأوضة مكتب كمبيوتر برنتر..بترجعلك الضرايب…مع خصم 10% من كهربة البيت…ياريت حد يسأل في القصة دي للأطباء لاني مشفتش دكتور بيحتاج مكتب في البيت لأدارة اعمالة!

تحويل فلوس للأهل خارج الاتحاد الاوروبي: لو اهلك في مصر معندهمش مصدر دخل…بس خالي بالك..مفيش مصدر دخل بمعني الكلمة (معندهمش بيت بأسمهم حتي-الراجل قاللي كده)…وانتا كنت بتبعتلهم فلوس…خد التحويلات دي للمحايب بردو و بيرجعلك منها حتي 10 الالف يورو..انا مش متأكد من الرقم..

العزومات الخارجية: لو رحت عازم عشر تنفار علي اكلة مثلا اكتر من 100 يورور (مش متاكد من الرقم) تقدم الفاتورة..اذا كنت عازمهم وهما ناس في العمل…علي اساس لو كان ده مثلا عشاء عمل!!

الجامعة: لو انتا طالب في الجامعة بتقدم فاتورة دفع الاشتراك الربع سنوية.

التبرعات: لو اتبرت لحاجة..قدم الفاتورة.

أخيرا الفلوس بتوصللك في خلال 6-8 اسابيع بعد التقديم(ملحوظة انتا بتقدم بعد انقضاء العام) المحاسب بياخد من 5-10 في المية.. بتختلف عن كل واحد…

نصيحة: احسن حاجة اعمل زي الالمان..احتفظ بكل الفواتير اللي تجيب بيها حاجات..وهوا يوم واحد في السنة تروح في للمحاسب الضريبي توريلو كل حاجة و هوا هيقولك اية اللي هيتقبل و اية اللي لأ..

ملحوظة: لما بيجيلك مرتبك…بيجيلك من الجكومة ورق كده مخضرر شوية..في جداول و في رقم تعريفي ليك و ورق في تقسيمة مرتبك..كل ده ترحلو بية..ده مهم جدا.

ياريت اللي يعرف معلومات تانية يضيفها..الموضوع كبير… بالتوفيق..ياريت متنسوناش من الدعاء.

 

منقول

 

ملاحظة : ستتم الاجابة فوراً على كافة الاستفسارات بشأن الضريبة في ألمانيا , فلا تتردد مطلقاً بالسؤال 

 

 

الضرائب في المانيا
الضرائب في المانيا
الضريبة في المانيا
ضرائب في المانيا
استرجاع الضرائب في المانيا
قانون الضرائب في المانيا
انواع الضرائب في المانيا
الضرائب المانيا
نسبة الضريبة في المانيا
استرجاع الضريبة في المانيا
ضرائب العقار في المانيا

3 comments

    اترك تعليقاً

    لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

    هذا الموقع يستخدم Akismet للحدّ من التعليقات المزعجة والغير مرغوبة. تعرّف على كيفية معالجة بيانات تعليقك.